onsdag 17 juli 2013

Rekreation på mitt sätt

Sedan vi ankom till Italien har jag i princip tränat någonting varje dag. Passen hålls korta och jag växlar kettlellsträning med bergsvandringar, kroppsviktsträning och lite löpning. Lagom med fysisk aktivitet ger mig vitalitet och mental skärpa och skapar möjlighet för mig att koppla av på riktigt. För jämviktens skull har jag därför ätit, druckit, sovit, upplevt och läst kopiösa mängder. Spenderat många timmar av att bara vara, utan måsten och krav. I kombination med fantastiskt resesällskap, idealiskt väder, fascinerande miljö, ljuvlig atmosfär och avspänd mentalitet här har detta lett till en
stoiskt lugn Sierra!

Det här var exakt den typ av semester jag behövde. Jag sov till 11:00 igår morse, jag tror faktiskt aldrig att det har inträffat förut och det måste ju vara ett gott tecken, en indikation om att jag landat. Här kommer en summering av första semesterveckans träning.

Dubbla klot
Jag har tillgång till 2 st 20 kg klot här så jag har tagit inspiration av Kettlebell Muscle, ett upplägg med så kallade komplex med dubbla kettlebells. Vanlig dubbelpress och dubbelsnatch är för tungt så de övningarna har jag bytt mot andra och jag har delat upp vilan på 2 för att orka med den här vikten. Förra året körde jag Kettlebell Muscle enligt boken och då med dubbla 14 kg klot, så det är definitivt tyngre. Utöver detta tränar jag lite kroppsviktsträning med inspiration tagen främst från Convict Conditioning. Har också kryddat till träningen med vandringar, simturer och lite löpning.

Kategoriserar inte träningsdagarna efter vilken veckodag det är här (glömde exempelvis helt av att det var fredag häromdagen, både jag och David var övertygade om att det var torsdag vilket ställde till ett och annat) så jag har numrerat passen istället. Lite struktur måste jag ju ha.

Dag 1
Complex double kettlebells. Medium day, week 1
Vikt: 2 x 20 kg
Set: 4 av följande:

  •          Double High Pull x 5
  •          Double Clean and Jerk x 5
  •          Vila 60 sek
  •          Double Front Squat x 5
  •          Double Push Press x 5
  •          Vila 60 sek

Vandring/Löpning
Gick upp och sprang ner för en bergsslätt.

Calisthenics
Squat och push-ups

Dag 2
Calisthenics
Pull-ups, handstående, human flag practice

Dag 3
Complex double kettlebells. Easy day, week 1
Vikt: 2 x 20 kg
Set: 4 av följande:

  •         Double Swing x 5
  •          Double Clean x 5
  •          Double Push Press x 5
  •          Double Swing x 5
  •         Vila 90 sek

Calisthenics
Bryggor

Dag 4
Vandringstur i bergen
Vad fantastiskt givande det är att röra på sig och utforska men att inte se det som ”träning”. Att vandra är något av det bästa jag vet, blir väldigt behagligt trött efteråt.

Dag 5
Complex double kettlebells. Heavy day, week 1
Vikt: 2 x 20 kg
Set: 3 av följande:

  •          Double Clean x 5
  •          Double Push Press x 5
  •          Double Front Squat x 5
  •          Vila 60 sek
  •          Double Push Press x 5
  •          Double Front Squat x 5
  •         Vila 60 sek
Calisthenics
Hand stand push-ups och knee raises

Dag 6
Kettlebell Snatch
Vikt: 20 kg
Set: 7/7 x 12 reps ”on the minute”
Tot: 168 reps, 3360 kg

Calisthenics
Pullups, handstand, human flag practice

Dag 7
Vandringstur i bergen

Dieta

Att säga att jag ätit mycket och gott vore en underdrift så grav att det hade räknats som lögn. Jag vill inte göra läsaren avundsjuk (jo det vill jag), men mat har verkligen aldrig smakat bättre och varit så betydelsefullt och tillfredsställande som det är just nu. Mat ska avnjutas med passion och glädje, det är nog nyckeln till mycket. Att dessutom utforska en annan matkultur vidgar synen på vad som är ”mat” och får en att uppleva nya smaker på nya sätt. Kanske är det därför jag alltid återvänder hem efter semestern med massa ny kulinarisk skaparanda. Någon som vill komma över på middag någon dag? Jag känner mig inspirerad :)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar