söndag 28 april 2013

TSC spring meet 2013

Igår deltog jag för fjärde gången i Tactical Strength Challenge som anordnas av Kettlebell Center två gånger per år. Nytt för denna omgång var att jag ställde upp i klassen Womens Elite Division vilket innebar att jag skulle göra följande:

1. Marklyft, maxlyft, 3 försök (samma kriterier i alla klasser)
2. Pull-ups med 5 kg extravikt
3. Snatch, max antal på 5 minuter med 20 kg kettlebell

Det var ett minst sagt lyckat event. Härlig stämning, mycket folk, proffsigt arrangerat. Som vanligt helt vansinnigt bra prestationer hos alla deltagande, inspirerande att se så många slå nya PR och pressa sig till sitt yttersta.

Med tanke på att de flesta tycker det är nervöst att ställa upp i tävlingar (även om detta inte är en tävling i klassisk bemärkelse, ingen "vinner" utan tanken är främst att det ska motivera till självutveckling) var det roligt att så många deltog i år, intresset växer verkligen! Kul att bevittna människor gå utanför sin bekvämlighetszon och våga göra något som de känner nervositet kring, för att sedan komma ut på andra sidan och känna sig stärkta.

Jag blir fortfarande alldeles skakig innan det är min tur att prestera under "tävling", men känslan efteråt är obetalbar och det ju finns uppenbarligen något otroligt prestationshöjande med den nervositeten... Samtliga som jag pratade med efter dagens slut hade redan börja planera inför nästa TSC och kände sig enormt motiverade till att träna och en stark drivkraft till att fortsätta utvecklas. Positiv ångest när den är som bäst.

Extra stolt över David. Förutom att han och Fredrik än en gång gjorde ett riktigt bra jobb med att arrangera TSC, lyckades han även göra en grym insats i Mens Elite Division. Han drog 200 kg i marklyft (2.5 x kroppsvikten!), 18 pull-ups med 10 kg extravikt (helt sinnessjukt) och 83 snatch med 32 kg. Inspirerande.

Mina resultat

1. Deadlift
Försök nummer 1: 120 kg
Försök nummer 2: 130 kg
Försök nummer 3: 132,5 kg (PR!)

2. Pullups
Bodyweight + 5 kg: 13 reps (PR!)

3. Snatch, 5 min
20 kg: 113 reps

Total score: 122 poäng
Se gärna mina resultat och tankar från förra tactical!

Pull-ups med 5 kg extravikt. 
Fotograf: Eric Rosenberg

 Lite nervös inför maxlyft! 
Fotograf: Eric Rosenberg

Första försöket marklyft, 120 kg.
Fotograf: Eric Rosenberg

 Länge leve mattraditioner! 
Canton House post TSC. Gott. 

Idag vilar jag, nästa vecka börjar en ny träningsperiod. Motiverad så det drar i skinkorna :)

5 kommentarer:

  1. Haha, "drar i skinkorna"... Jag ser snarare sambandet: 3 tunga marklyft + 113 snatch = sensation i skinka!

    Enastående bra presterat. Min längtan inför hösten är intensiv!

    Jag ser fram emot ingående blogginlägg där du redovisar din träningsplanering. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan ha bidragit till känslan i gluteus, ja :)

      Tack du, uppskattar det verkligen!

      Publicerat och klart :)

      Radera
  2. Du slutar aldrig att imponera! :) /Litenburk

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack du din glädjespridare!

      Radera
    2. Ska du säga! ;) Mer glad och possetiv människa än dig får man leta efter! Så allt gott till dig! Litenburk

      Radera