söndag 13 januari 2013

Söndagsträning med 7.5 ton kettlebells

Söndagsträning

Fick till ett skönt kettlebellpass med David i söndags. Vilade i lördags och kände äntligen mig helt frisk från förkylningen som hängt över  mig i vecka, så det här passet satt fint!

Det var intressant att testa lite tyngre front squat med dubbla klot, nu efter kettlebell muscle. David briljerade naturligtvis med ett snyggt PR på 2 x 40 kg och clean med 48 kg, såg väldigt stabilt ut. Se filmen här! Jag har inte testat tyngre dubbla front squats tidigare och visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig. Det som begränsar är förmågan att få upp kettlebellen i rack genom en clean.

Double Snatch
2 x 14 kg, 10 x (5)
Tot: 50 reps, 700 kg

Double Front Squat
2 x 14 kg, 5 x (5)
2 x 16 kg, 5 x (5)
2 x 20 kg, 4 x (5) - PR!
2 x 22 kg, 3 x (4) - PR!
2 x 24 kg , 3 x (2) - PR!
Tot: 88 reps, 3116 kg

Double Press
2 x 14 kg, 3 x (5)
2 x 16 kg, 4 x (3)
Tot: 27 reps, 804 kg

Double Clean and Jerk 
2 x 16 kg, 2 x (2, 4, 6, 8)
2 x 18 kg, 1 x (2, 4, 6), 3 x (2, 4)
Tot: 64 reps, 3008 kg

Passet vas mastigt - 7628 kg järnklot  lyckades jag förflytta under ungefär en timmes tid. 4512 kg ovanför huvudet och 3116 kg i squat.

Hade ju egentligen inget att jämföra med gällande squaten, men det var lite nervöst faktiskt att "cleana" upp de tyngre och större kloten. Kändes bra, skönt att göra nytt.  Just i pressen känner jag mig inte så stark just nu, vilar nog lite från den ett tag och hoppas på en supekompensation :)

Snatchen med dubbla 14 kg känns riktigt bra, största skillnaden efter kettlebell muscle, då dubbel snatch med 12 kändes läskigt, tungt och ostabilt innan programmet började. Nu känner jag mig redo att ge mig på dubbla 16 kg. Gällande clean and jerk så var det fortfarande lite trixigt att få till tekniken, att hitta toppläget, rätt timing och explosivitet. Skönt att testa stegen 2, 4, 6, 8 för första gången och mot slutet fick jag till några reps som kändes riktigt bra. Får filma nästa gång för att bättre kunna utvärdera tekniken.


Efterföljande måltid! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar