söndag 9 december 2012

Zercher, Clean and Jerk och Fasta

En massa text - så här blir det när man är dålig på att uppdatera sin träningslogg! Massa träningsdagar har passerat och jag har en hel del att kommentera.

TORSDAG

RPM
Tränade ihop med supermänniskorna Sofia och David, så roligt! Dessutom hade (äntligen) några av låtarna byts ut, hade tröttnat rejält på låt 1 och 2 i förre relesasen. Ett riktigt svettigt pass. Spinningen blir för mig ett skönt avbrott från den mer styrkebetonade träningen, med mindre fokus på teknik och mer koncentration på att hitta en rytm och inre motivation till att pressa kroppen förbi det bekväma. På ett sätt innebär det en mycket större utmaning för mig då jag inte kan distrahera tanken från det faktumet att det här är riktigt, riktigt jobbigt. Härlig kontrast från min andra träning.

FREDAG

Kettlebell Muscle, week 7, Heavy day
Vikt: 14 kg x 2
Set: 3
Vila: 130 sek

Double Squat x 5
Double Snatch x 5
Double Military Press x 5
Double Clean & Push Press x 5
Double Squat x 5

Här har alltså ordningen på övningarna ändrats! Det var tur att vilan utökats och att det endast var 3 set, det här passet är riktigt krävande, fram för allt uthållighetsmässigt i mitt fall. Men jag gillade verkligen kombinationen Clean och Push press, fick till en härlig rytm som distraherade mig från mjöksyran. Blev oerhört sugen på att lära mig Clean and Jerk, något jag tänkt på länge.

LÖRDAG

En ny lördagsrutin har fötts! Tränade med David på KC och testade på lite nytt. Lördagar känns som bra dagar att experimentera lite, öva teknik och kanske maxa lite. Det blev 3 nya grejer, riktigt kul.

  1. Zercher squat 
  2. Clean and Jerk (dubbel)
  3. Davids maghjulsövning (se bild nedan)
Zercher squat stegrade jag upp till 60 kg, en otroligt skön variant av knäböj, passade mig jättebra. Lättare att hålla upp överkroppen, mer likt "rack-position" som man blivit rätt van vid genom Kettlebell Muscle och lättare att hitta en djup bottenposition. Lite ont i armvecket men inte så farligt. Clean and Jerk hade jag lättare att ta till mig än förväntat (bra coach), men behöver definitivt öva. Dubbla 16 kg kändes bra. Maghjulsövningen var verkligen grym, en riktigt bra progression för att träna på ytterläget.  

MAT

Det här med fasta är riktigt intressant och det märks att fler och fler börjat uppmärksamma fenomenet. Jag kör på med mitt 8 timmars ätfönster men har börjat fundera på att göra en justering. David (alltid värst!) experimenterar med 24 timmars fasta, men jag har istället börjat fördela om mitt energiintag något så att jag äter mindre till lunch och mer på kvällen, efter träningen. Detta för att jag upplever att jag blir ganska trött efter stora måltider och tycker det är j-vligt gott att äta rejält på kvällen! 

Är dock positivt överraskad av Davids erfarenheter med 24 timmars fastan, han verkade må hur bra som helst - mycket energi, glatt humör och bara lite förvirrad... Håll utkik efter en post om fastan på hans blogg! Men jag kommer nog inte ge mig på någon liknande fasta än på ett tag, nöjer mig med omfördelningen tills vidare. *hungerrädd*


#Inverisonarmy
Jag kör på med mina huvudstående-varianter varje dag. I torsdags blev det riktigt svårt och jag blev medveten om mina svaga länkar...Ljumskarna och rörlighet i axlarna   Hela den här utmaningen har fått mig att vilja yoga mer, har verkligen fått en nytändning. Ska öva Hanumanasana och Pincha som en dedicerad munk 2013!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar